Second Screen onderzoeksresultaten en concepten Saxion

Een allereerste update van Saxion

Stephan Brandenburg & Tim Roosen

Het afgelopen halfjaar heeft het Saxion lectoraat Media Technology Design op diverse manieren het onderwijs betrokken bij het project The Future Now. Met als thema ‘Second Screen’ hebben ruim 80 studenten deelgenomen aan diverse onderzoeksprojecten en de Media Battle week. Een aantal opvallende resultaten van deze twee verschillende onderwijsvormen willen wij via deze blog graag met jullie delen.

Toegepast onderzoek
Ongeveer twintig Saxion studenten van de opleidingen Media, Informatie & Communicatie en Kunst & Techniek hebben in het kader van The Future Now onderzoek gedaan. Het zelfstandig opzetten en uitvoeren van toegepast onderzoek is onderdeel van beide opleidingen, waarbij structureel wordt samengewerkt met het lectoraat.

De uitgevoerde onderzoeken zijn gericht op het gebruik van meerdere schermen en verschillende mediavormen om content te consumeren. Op welke wijze heeft het gebruik van een tweede scherm tijdens een programma invloed op de kijk- of luisterervaring? In hoeverre zorgt een tweede scherm voor een hogere waardering van het programma? En hoe kunnen verschillende mediavormen effectief worden ingezet om een transmediaal verhaal te vertellen? Bij het beantwoorden van deze vragen is voor een praktische aanpak gekozen door bestaande applicaties en programma’s als uitgangspunt te nemen.

Onderzoeksresultaten
Het tonen van extra informatie op een tweede scherm tijdens het NOS journaal lijkt bijvoorbeeld te resulteren in een verlaagde opname van de informatie uit het journaal zelf, maar het effect is minder sterk wanneer de extra informatie in visuele vorm wordt aangeboden. Het op een tweede scherm meespelen met de quiz Weet Ik Veel zorgt er juist voor dat de gestelde vragen na afloop beter herinnerd worden dan wanneer er wordt meegespeeld met pen en papier of wanneer er alleen wordt gekeken.

Het toevoegen van beeld aan radioprogramma’s van 3FM lijkt over het algemeen geen meerwaarde te hebben voor de luisteraar, terwijl een aantal mediaprofessionals juist hoge verwachtingen hebben van visual radio. Een onderzoek naar de effecten van een tweede scherm op het geluksgevoel leverde in dit geval geen significante resultaten op, maar biedt aanknopingspunten voor vervolgonderzoek. Dit geldt ook voor een eerste onderzoek naar een model voor een succesvolle inzet van transmedia in televisieseries.

In september is een nieuwe reeks onderzoeken van start gegaan. Ruim dertig studenten gaan tot februari aan de slag met zowel vervolgonderzoeken als nieuwe onderzoeken voor The Future Now.

Media Battle
De halfjaarlijkse Media Battle van de opleiding Kunst & Techniek stond afgelopen september – net als het onderzoeksonderwijs – in het teken van Second Screen. De Media Battle is een onderwijsvorm waarin studententeams binnen een week een mediaconcept ontwikkelen voor een externe opdrachtgever. Op maandagochtend worden de studenten gebrieft en op vrijdagmiddag pitchen de studenten een concept voor een professionele jury en de opdrachtgever.


Namens de jury overhandigd Peter Oosterwijk van Buro Blink de bokaal voor het beste concept.

Service2media, een belangrijke internationale speler op gebied van app ontwikkeling uit Enschede, was één van de opdrachtgevers en briefde studenten met een uitdagende case. Service2media was afgelopen jaar medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de applicatie voor de eerste Nederlandse tweede scherm bioscoopfilm APP . De gepatenteerde watermerktechniek van Civolution was in deze applicatie verantwoordelijk voor de synchronisatie van de smartphone met het bioscoopscherm. Vanwege beperkt telefoon- en WIFI-bereik in bioscopen was het downloaden van de app soms lastig. Bezoekers van de film waren genoodzaakt thuis de app (~50MB) te downloaden. Service2Media vroeg de studenten daarom om concepten voor het oplossen van dit probleem en nieuwe creatieve toepassingen van de watermerktechniek.

Het winnende team (zie foto) bedacht voor Service2Media een mediaconcept voor de lancering van een bioscoopfilm voor kinderen. Ze wisten als enige team een concept te bedenken met een oplossing voor beide problemen. Door het creatief toepassen van de watermerktechniek in filmmerchandise in samenwerking met een internationale fastfoodketen, wordt het publiek al ruim voor de lancering van de film gestimuleerd om de applicatie te downloaden.


Studenten presenteren (winnend) concept aan opdrachtgever Thuisbezorgd.nl en juryleden.

Voor opdrachtgever Thuisbezorgd.nl hebben studenten een concept ontwikkeld om een grotere en met name betere naamsbekendheid te krijgen onder studenten in Nederland. Het winnende team hield zich het best aan de briefing en dacht verder dan enkel online eten bestellen. Ze hebben een situatie geschetst die voor velen herkenbaar is (samen zijn), en dat uitgewerkt in een doordacht concept.

Omwille van het business potentieel van zowel het concept voor Service2Media als Thuisbezorgd.nl kunnen we helaas niet meer details geven.

Het lectoraat is het afgelopen halfjaar ook volop bezig geweest met het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen samen met partners TriMM, Present Media en ZML-TWOG. In een volgende blogpost besteden we aandacht aan de eerste resultaten vanuit de samenwerking met deze partners.